Пошкодження підшипників. Види і причини, а також наслідки таких ушкоджень.

Підшипники є важливою складовою багатьох механізмів. Відповідаючи за обертальну функцію, підшипник сприймає на себе великі радіальні і осьові навантаження. При цьому досить часто, в наслідку експлуатації механізму, підшипник може сприймати удари, вплив навколишнього середовища (дощ, пил), перепади температури, вплив електричного струму і інші причини пошкодження підшипника. Все це негативно позначається на роботі підшипника і механізму в цілому. Різні впливи залишають на підшипнику пошкодження, за характером яких ми можемо визначити, що саме послужило причиною виходу з ладу.

Опис характеру пошкоджень і причини таких ушкоджень.

Нашими фахівцями складено спеціальні таблиці які допоможуть визначити, що саме послужило причиною поломки підшипника, що б уникнути таких поломок в майбутньому.

Викришування підшипника (розшарування металу).

Викришування підшипника – природний процес руйнування підшипника, в тому числі правильно змонтованих і використовуваних. Розшарування підшипника – природна причина руйнування підшипників які були в тому числі правильно смонтірованни і які правильно використовуються. Настороженість може визвивати викришування окремих точкових частин підшипника.

Викришування підшипника тривалий процес, який прискорюється при появі перших деформацій..

Приклад викришування підшипника:

выкрашивание подшипника

Характеристики різного виду викришування та їх причини.

Характер пошкодження Причини пошкодження
Викришування на біговій доріжці кільця підшипника:
а – початкова стадія;
б – суцільне вищерблення
Втомне руйнування металу. Можливо при нормальних умовах експлуатації
Викришування на одній стороні бігової доріжки кільця підшипника: а – початкова стадія; б – розвиток вогнища викрашіванія Взаємний перекіс кілець підшипника
Викришування на одній стороні бігової доріжки кільця наполегливої шарикопідшипника Взаємний перекіс кілець або ексцентричне навантаження підшипника
Викришування на біговій доріжці кільця радіального шарикопідшипника зі зміщенням сліду кочення до однієї сторони жолоба. Відколи з цього ж боку кільця Значні односторонні осьові навантаження ударного характеру
Викришування в протилежних зонах бігової доріжки зовнішнього кільця Овальність посадочного отвору в корпусі
Кільцевий вищерблення з одного боку бігової доріжки зовнішнього кільця Конусность посадкового отвору в корпусі
Викришування на біговій доріжці і пошкодження (вм’ятина) зовнішньої поверхні кільця Деформація кільця через потрапляння металевої стружки між підшипником і расточкой в корпусі
Викришування на бігових доріжках кілець, що мали при складанні сліди від роликів Пошкодження при монтажі в результаті перекосу, ударів, збірки з надмірним зусиллямДеформация подшипника и оттиски на кольцах подшипника – тел качения.

Деформація підшипника і відбитки на кільцях підшипника – тіл кочення.
Деформація підшипника дуже часте явище. Підшипник постійно в ході експлуатації сприймає навантаження, в тому числі і удари. Це характерно для метало та дерево обробних галузей.

Отпечаток роликов на кольце подшипника трещина в подшипнике удар по сепаратору подшипника

Характер пошкодження Причини пошкодження
Сліди роликів на бігових доріжках зовнішнього кільця Пошкодження при монтажі в результаті перекосу, ударів, збірки з надмірним зусиллям
Пошкодження доріжки кочення зовнішнього кільця сферичного шарикопідшипника Поворот із зусиллям зовнішнього кільця щодо внутрішнього
Окремі сліди викришування з одного боку бігової доріжки кільця При напрессовиваніі підшипника осьове зусилля передавалось через кульки. Утворилися при цьому вм’ятини з’явилися вогнищами руйнування
Смуги на краях зовнішнього кільця по зовнішньому діаметру.Усталостная тріщина з Викришування металу в зоні бігової доріжки Кільце підшипника пов’язане з расточкой в корпусі не по всій циліндричної поверхні, пружинить під навантаженням, відчуваючи знакозмінні напруги
Тріщини на доріжках кочення внутрішнього кільця Дефекти в матеріалі кільця
Тріщини і відколи на внутрішньому кільці Удари безпосередньо по кільцю при монтажі
Знос «ялинкою» бігової доріжки наполегливої шарикопідшипника Дії відцентрових сил на кульки малонавантажених підшипника
Знос торців роликів і викришування на одній стороні бігової доріжки кільця Перекіс кілець підшипника

Неправильна експлуатація підшипника.

Важливим фактором є не тільки якість підшипника, але і правильність його установки, яка вимагає високої експертності від механіка. Використання молотка при установці підшипників, удари по внутрішньому кільцю підшипника, перекіс валів і безліч інших чинників можуть дуже знизити життєвий цикл підшипника. Чи не маловажним є правильний підбір мастила для підшипника. Наприклад, SKF наводить статистику, що 36% передчасного виходу подшіпнка з ладу – неправильно підібране мастило.

Характер пошкодження Причини пошкодження
Сліди роликів на бігових доріжках зовнішнього кільця Пошкодження при монтажі в результаті перекосу, ударів, збірки з надмірним зусиллям
Пошкодження доріжки кочення зовнішнього кільця сферичного шарикопідшипника Поворот із зусиллям зовнішнього кільця щодо внутрішнього
Окремі сліди викришування з одного боку бігової доріжки кільця При напрессовиваніі підшипника осьове зусилля передавалось через кульки. Утворилися при цьому вм’ятини з’явилися вогнищами руйнування
Смуги на краях зовнішнього кільця по зовнішньому діаметру.Усталостная тріщина з Викришування металу в зоні бігової доріжки Кільце підшипника пов’язане з расточкой в корпусі не по всій циліндричної поверхні, пружинить під навантаженням, відчуваючи знакозмінні напруги
Тріщини на доріжках кочення внутрішнього кільця Дефекти в матеріалі кільця
Тріщини і відколи на внутрішньому кільці Удари безпосередньо по кільцю при монтажі
Знос «ялинкою» бігової доріжки наполегливої шарикопідшипника Действия центробежных сил на шарики малонагруженного подшипника
Знос торців роликів і викришування на одній стороні бігової доріжки кільця Перекіс кілець підшипника
знос роликів а – гальмування при занадто густий мастилі; б – посилене тертя роликів про борт кільця;
в – проходження електричного струму
«Пористість» на робочій поверхні кілець і тіл кочення Зниження твердості деталей підшипника

Вплив зовнішнього середовища на підшипник.

Вологість, опади, агресивні хімічні середовища, підвищена концентрація аброзівов в повітрі. Крім того підшипники можуть руйнувати електричні струми (неправильно заземлення), перегрів.

Характер пошкодження  Причини пошкодження
Матова поверхня на доріжці кочення Забруднення підшипника. Абразивна дія сторонніх часток, змішаних з мастилом. Лущення або викришування при цьому не наблюдается.Коррозія. Недостатньо надійне ущільнення підшипникового вузла
Сліди нерівномірного стирання на доріжці кочення
Утворення уступів на торцях роликів
Матова поверхня і глибокі Язвін на бігових доріжках
Задираки, наволочення металу і стирання посадкової поверхні внутрішнього кільця Провертання кільця щодо вала при відсутності посадкового натягу
Посадочная поверхность кольца имеет блестящую полированную поверхность
Грані уздовж осі циліндричних роликів безсепараторних підшипників Тертя роликів між собою. недолік мастила
Зміна початкової форми деталей підшипника Висока температура в вузлі. недолік мастила
Кільцеві канавки на слідах кочення бігової доріжки зовнішнього кільця сферичного шарикопідшипника Знос внаслідок забруднення, відсутність мастила, але можливо і при нормальних умовах експлуатації
Радіальні канавки на біговій доріжці кільця наполегливого роликопідшипника Вертикальні переміщення вала і вібрація внаслідок збільшеного зазору в підшипнику
Лунки на доріжках кочення кілець Зазубрини на краях сепаратора 1) Пульсуючі навантаження на необертающийся підшипник (наприклад, при проходженні залізничної платформи з обладнанням через стики рейок) 2) Проходження через підшипник постійного електричного струму
Язвіни на робочих поверхнях кілець і тіл кочення. Метал в місцях язвін оплавляется, що свідчить про виникнення високих температур Проходження через підшипник змінного електричного струму